ervaring met fietsdrager op caravan

• jan martens

Ik wil een caravan aan gaan schaffen en nu zou ik graag willen weten wat de beste manier is om fietsen mee te nemen. In princiepe denken we aan een drager voor achter op de caravan.

Wie heeft daar ervaring mee? Of is het gewoon beter om deze op de dissel te plaasten?

Alvast bedankt voor de info, Jan Martens.

• Jaap

Jan Martens,

Ik zie dat je niet veel reacties krijgt, en toch zie je BIJNA elke caravan/camper MET fietsen rijden.

Er zijn natuurlijk heel veel verschillende mogelijkheden, het is maar net waar jouw voorkeur naar uit gaat.

1e Achterop de caravan – Mijn mening is dat ik dat helemaal niks vind, je ziet de fietsen niet, je kan het raam (meestal de slaapkamer) niet meer helemaal horizontaal open zetten want die beugel zit in de weg, en eventueel een zonneluifeltje boven het raam kan ook niet meer.

2e Op de dissel – Vind ik de makkelijkste en de goedkoopste oplossing, je ziet in je spiegel wat de wind met je fietsen doet. Ik kan nog gewoon in de achterklep van de auto en ook in de disselbak van de caravan komen.

3e Kogel op de dissel maken en dan hier een fietsdrager op monteren die als je geen caravan trekt ook gewoon op je kogel van de auto kan monteren. Vind ik weer een wat duurdere oplossing en er komt weer meer gewicht bij kijken.

4e Met dakdragers op het dak van de auto – Voordeel is natuurlijk dat het gewicht van de fietsen niet bij de caravan opgeteld hoeft te worden en weer dat je de fietsen zonder caravan ook mee kan nemen zonder extra uitgaven van een tweede draagsysteem, nadeel is het hoog optillen van de fietsen en toch ook wel een windvanger.

Uiteraard moet je als je de fietsen zoals ik op de dissel plaats wel even goed opletten hoe het met je kogeldruk gaat, want er komt wel eventjes wat gewicht bij, maar dat is een kwestie van wat spullen verdelen.

Dit is zo'n beetje mijn mening, maar uiteraard denken er heel veel mensen anders over. ik hoop dat je hier wat aan hebt en succes met je keuze.

Jaap.

• k peters

met je fiets achterna rijden